Thursday, September 25, 2014

Pengguna Maybank2U dan CIMB Clicks Yang Gunakan Android Dinasihatkan Berwaspada


Hacker atau penggodam dilaporkan sedang menyasarkan pengguna Maybank2U Dan CIMB Clicks yang menggunakan telefon Android .

Satu malware baru dicipta untuk menggodam perkhidmatan perbankan internet Malaysia terutamanya Maybank2U dan CIMB Clicks.

Malware itu dinamakan Zitmo Banker Malware .

Cara Malware ini beroperasi ialah dengan cara menyuntik kandungan berbentuk halaman dan kandungan palsu untuk laman perbankan pada komputer pengguna .


Seterusnya ia akan menghantar SMS kepada gajet mangsa untuk download apps palsu itu .

Sebenarnya cara atau kaedah ini telah lama digunakan dengan cara menghantar email , iaitu "phisihing" .

Cara penghantaran email itu telah diketahui ramai .

Cara baru ini lebih merbahaya kerana ia menghantar sms , pada yang tidak menyedarinya akan mendownload apps palsu itu dan 70% proses menggodam telah berjaya .

Ini kerana sebaik mangsa mendownload apps palsu atau malware itu , ia akan ia akan mengumpulkan data dan seterusnya cuba log-in ke dalam akaun perbankan milik pengguna.

Dan lebih mudah jika gajet yang digunakan ialah penerima TAC untuk internet banking itu .

Malware ini telah dikenal pasti sejak daripada tahun 2010 yang lepas, tetapi buat pertama kalinya didapati digunakan untuk menyasarkan pengguna perbankan di Malaysia.

Sebagai langkah berjaga-jaga, pihak MyCert meminta pengguna untuk mengemaskini perisian antivirus mereka dan pada masa yang sama memastikan URL yang sedang dilayari.

Pengguna gajet dinasihatkan supaya membaca dengan teliti setiap sms yang diterima .


0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015 JOMGAJET
| Distributed By Gooyaabi Templates